سخنان آقای صدیقی در نماز جمعه غلط بود یا درست؟

به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب ترکاشوند کارشناس رسانه در یادداشتی به حاشیه‌های اخیر خطبه نماز جمعه حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی پرداخته است که در ادامه می‌آید: «اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به

کد خبر : 24728
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 آبان 1400 - 19:42


به گزارش خبرگزاری فارس، حبیب ترکاشوند کارشناس رسانه در یادداشتی به حاشیه‌های اخیر خطبه نماز جمعه حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی پرداخته است که در ادامه می‌آید: «اگر اهل کشورها، استان‌ها و شهرها دو بال تقوا و ایمان را داشتند و در وظایف شرعی و مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی خدا را در نظر می‌گرفتند، مبتلا به مشکلات معیشتی و کم‌آبی نمی‌شدند.»

این کلمات تنها چند جمله کوتاه از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران است که بهانه‌ای شد تا دوست و دشمن از براندازان و اصلاح طلبان گرفته تا شبکه‌های اجتماعی با برجسته‌سازی و مانوردادن روی آن به حجت‌الاسلام والمسلیمن صدیقی بتازند و این کلمات را به باد تمسخر بگیرند.

نامبردگان تنها به تمسخر این کلمات اکتفا نکردند بلکه بهانه‌ای به دست‌شان داد تا این استاد اخلاق و خطیب نماز جمعه تهران آماج انواع اتهامات ناجوانمردانه قرار گیرد و حتی با انتشار تصاویر حوزه علمیه ازگل، سعی کردند نامبرده را لاکچری‌نشین و بی‌خبر از درد مردم جا بزنند غافل از آنکه،آقای صدیقی تنها مدیر این حوزه است و نه مالک آن و هر انسان منصفی که کوچکترین اطلاعی از زندگی آقای صدیقی داشته باشد بر مشی مردمی و زی طلبگی این استاد اخلاق صحه می‌گذارد.

سخنان آقای صدیقی نه متناظر به این روزها بود که برخی بدخواهان از آن تعبیر سیاسی کرده و از تغییر رویکرد ائمه جمعه با جابجایی دولت‌ها سخن بگویند و نه خطابش تنها مردم ایران بود که روزنامه مسیح مهاجری بنویسد: ️حجت‌الاسلام کاظم صدیقی دیروز در نمازجمعه تهران، همچون بعضی دیگر از همفکران خود، مشکلات معیشتی را به گردن مردم انداخت و گفت: «اگر مردم خدا را در نظر می‌گرفتند مبتلا به مشکلات معیشتی نمی‌شدند» و نه نافی مسئولیت جمهوری اسلامی و دولت آیت‌الله رئیسی در رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم.

آقای صدیقی تنها بر یک اصل دینی یعنی اثرات دنیوی گناه بر زندگی اجتماعی و فردی انسان‌ها تاکید کرده که بارها در آیات قرآن و روایات بر آن صحه گذاشته شده است.

از جمله در آیه ۹۶ سوره مبارکه اعراف از نقش ایمان و تقوای اجتماعی در کسب برکات و نعمات الهی گفته شده آنجا که می‌فرماید:: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىآمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ »یعنی اینکه «چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم»

و یا اینکه در آیات دوم و سوم سوره طلاق می فرماید: «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ؛ هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن از مشکلات و تنگناها را قرار می دهد. و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌دهد.»

همچنین آیات متعددی از قرآن، علاوه بر آثار اخروی گناه، از آثار دنیوی گناه بر زندگی انسان و اجتماع سخن می‌گویند از جمله: «فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا رِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ؛ بر ستمگران، به جهت نافرمانى، عذابى از آسمان فرستادیم.»

علاوه بر آیات مبارکه کتاب الهی در روایات متعددی بر آثار دنیوی گناه بر شخص و اجتماع پرداخته شده که کوتاهی عمر، فقر مادی، تسلط ستمگران، عذاب آسمانی، نگرانی، اضطراب و ناامیدی تنها بخشی از این آثار است.‌

در روایتی از رسول اکرم گناه باعث محروم شدن از روزی می شود: « إِنَّ الْعَبْدَ لَیُذْنِبُ الذَّنْبَ فَیُحْرَمُ بِهِ الرِّزْقَ وَ قَدْ کَانَ هَنِیئاً لَه؛ ُگناه موجب میشود که انسان از روزى محروم گردد درحالى‌که زندگى برایش گوارا بوده است.»

و یا در روایتی دیگر از رسول خدا، ترک امر به معروف و نهی از منکر باعث تسلط مسئولان ظالم و ناصالح بر اجتماع خواهد شد: «إِذَا لَمْ‏ یَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ‏ وَ لَمْ‏ یَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لَمْ یَتَّبِعُوا الْأَخْیَارَ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی سَلَّطَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ شِرَارَهُمْ فَیَدْعُوا خِیَارُهُمْ فَلَا یُسْتَجَابُ لَهُمْ؛ هرگاه امربه‌معروف و نهى‌ازمنکر انجام ندهند و از اهل‌بیت گزیده من پیروى نکنند، خداوند اشخاص شرور و ستمگر ایشان را بر آنان چیره مى‏کند و در آن حال، اگر نیکان ایشان هم دعا کنند، مستجاب نمى‏شود.»

نمونه‌های بالا تنها بخش کوچکی از آیات و روایاتی بود بر اثرات مثبت و منفی ایمان و گناه بر زندگی دنیوی انسان‌ها و جملات اخیر آقای صدیقی نیز متناظر به این آیات و روایات است و هیچگاه منظور ایشان این نبوده که نقش دولت‌ها و کارگزاران در کاهش آلام مردم و ساماندهی به مشکلات فردی و اجتماعی جامعه اسلامی را منکر شود.   

کاهش شدید باران در سال جاری، ابتلای ایران و جهان به بیماری کرونا، ماجرای سیل گلستان و یا زلزله در کرمانشاه ابتلائاتی است که نمی‌توان در خصوص علت وجودی آنها انگشت اتهام را به سوی دولت رئیسی و یا دولت قبل برد، بلکه دولت‌ها می‌توانند با تدبیر، کار و تلاش و مدیریت حکیمانه، این ابتلائات را به حداقل رسیده و مشکلات به وجود آمده را حل نمایند.

شکی نیست که خطبا و ائمه محترم جمعه باید در استفاده از کلمات و جملات باید به گونه‌ای سخن بگویند که فرصت بهانه‌تراشی را به دشمنان و بهانه‌گیران ندهند اما قطعا برچسب سیاسی زدن به این جملات یا از سر کج فهمی است و یا عقده‌گشایی سیاسی.

انتهای پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید



منبع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.